Logging av flyturer

⚠️For å unngå feil er det viktig at alle logger turene så raskt som mulig, aller helst før du forlater flyplassen.

ℹ️ Dersom du ikke kan logge med en gang, ta bilde av flyets loggbok før du forlater flyplassen, slik at du kan føre de samme tallene inn i myWebLog når du kommer hjem.

Videre er det viktig å passe på at du logger korrekt, både i flyets fysiske bok og i myWebLog. Det er fort gjort å regne noen minutter feil, og slike feil blir gjerne dratt med en stund før de blir oppdaget. Derfor er det et par triks du kan bruke.

Loggfør direkte i MWL samtidig som du fører boka

Dersom du loggfører i myWebLog samtidig som du skriver i boka, kan du benytte myWebLog sin beregning for teknisk tid og totaltid. Forutsatt at alle har logget som de skal før deg, sikrer du da at alt blir helt korrekt.

Dette sikrer også at du logger så raskt som mulig begge plasser, og er den foretrukne metoden.

Benytt Flyklubben-appen

Benytt funksjonen for beregning av flygetid i Flyklubben-appen. Dersom alle har logget som de skal før deg, kan du også hente inn riktig totaltid direkte fra myWebLog.

Logging i myWebLog

1. Velg «LOGGA FLYGING» i menyen
  2. Velg riktig type flyging (i de aller fleste tilfeller er det enten SKOLING eller PRIVAT)
  3. Trykk på knappen for å gå videre til neste steg
  1. Velg riktig dato (fylles automatisk ut med dagens dato)
  2. Sett inn mengden drivstoff og olje du har fylt på (ikke total, men det du har fylt på før turen) – benytt «0» dersom du ikke har fylt
  3. Avgang og ankomstflyplass (fylles automatisk ut med ENHD)
  4. Klokkeslett for take-off (skal være identisk med det som skrives i den fysiske boka til flyet)
  5. Klokkeslett for landing (skal være identisk med det som skrives i den fysiske boka til flyet)
  6. Antall landinger føres inn under «Antall flygningar» (skal også være det samme som i den fysiske boka)
  7. Husk å krysse av korrekt på anmerkning og bruk av PFLY (sistnevnte er ikke relevant på vår flyplass)
  8. Trykk på knappen for å fortsette

⚠️VIKTIG: Ikke endre på beregnet tid! Det er kun teknisk tid som skal logges i myWebLog, ikke blokktid.

1. Trykk på OK-knappen etter du har verifisert at detaljene er riktig

Husk å oppdatere fuelstatus

Før du forlater hangaren er det viktig at du husker å oppdatere fuelstatus i appen.

Det gjør du ved å trykke på blyanten ved siden av fuelstatus, sett inn riktig mengde i hyllene i liter, og gjenværende nivå på tanken i åttendedeler. Trykk «Lagre» når du er ferdig.