Skoleavdeling

Det å sette seg bak spakene på ett småfly og sette avgårde for en flytur etter eget ønske er en helt unik frihetsfølelse. Vår region her på Haugalandet byr på fantastiske flymuligheter med både fjord, fjell og isbreer i «nabolaget». Ett PPL-A flysertifikat kan brukes til hobby, eller som en plattform til videre utdanning til Trafikkflyger ved en større flyskole.

Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward. For there you have been, and there you will always long to return.

– Leonardo da Vinci

Haugaland Flyklubb kan tilby utdanning av nye elever til Privatflygersertifikatet PPL(A) eller LAPL(A). Vi opererer fra Haugesund Lufthavn, Karmøy. Skolingen foregår som ett samarbeid med Sola Flyklubb. Litt om veien til målet er presentert under.

Vi flyr hele året, såfremt været tillater det. Noen av de fineste flyopplevelsene kan det godt være du vil oppleve om vinteren, med knall blå himmel over gnistrende hvite fjelltopper. Flyene yter også bedre i kald vinterluft, men det vil du lære mer om i teoriundervisningen.

Vi håper du vil finne informasjonen på våre sider interessant og nyttig. Ta kontakt med en av våre instruktører om det er noe du lurer på.

Teorikurs

Teorien ved Haugaland Flyklubb er basert på selvstudium via internett. Våre medlemmer har gode erfaringer med Privatfly.no sitt teorikurs. Et annet alternativ er Oslo Flight Academy.

Studiet kan du gjøre i ditt eget tempo, gjennomsnittlig tid er typisk 3-6 måneder eller ca 200 timer. Det vil bli arrangert støtteundervisningskvelder/webinar som ett supplement, etter behov. Dette kan være til stor hjelp for mange elever. Teorien er den samme for PPL og LAPL.

Før du får lov å fly solo for første gang må du ha bestått teoritentamen/-eksamen. Selve eksamen utføres hos Statens Vegvesens trafikkstasjon i Haugesund, noe som er en stor forenkling kontra tidligere løsning. Oppmelding til eksamen må skje via flyklubben/teoriskolen du tar teori hos. For å bestå må man ha minimum 75% korrekt i alle 9 fag for å kunne gå videre. Spørsmålene er av typen «multiple choice» med 4 alternativer. Les mer om teorieksamen hos Luftfartstilsynet.

Praktisk Flyging

Før denne delen påbegynnes må du være medlem av Norges Luftsportsforbund (NLF), Sola Flyklubb og Haugaland Flyklubb. Innmelding finner du her. Siden skolingen vil skje som ett samarbeid med Sola Flyklubb så innebærer dette også behov for å være medlem hos Sola, ettersom skoleturene vil logges i deres betalingsssystem. Dette innebærer en ekstra kontigent på noen hundrelapper i året, kontra kun medlemsskap i Haugaland FK.

Den praktiske flygingen påbegynnes ofte mot slutten av teoriprogrammet. Merk at før en får fly solo så må alle teoritentamener/-eksamener være bestått. Den praktiske flygingen vil foregå i klubbens Cessna 172 med registrering LN-HOG, som er stasjonert på Haugesund Lufthavn. Selve skolingen vil foregå i samarbeid med Sola Flyklubb, og deres skolehåndbøker og flyprogram vil være gjeldende under skolering. Flyet og tilhørende instruktører er stasjonert på Haugesund Lufthavn.

Du må ha minimum 45 timer praktisk flyging (PPL) eller 35 timer (LAPL) for å fullføre programmet, men de fleste trenger mer enn dette. 10 av disse timene er soloflygning, dvs. du flyr uten instruktør, hvorav 5 timer solo navigasjon. Når det praktiske programmet er gjennomført, avlegges skolesjekk for klubbens skolesjef. Blir denne prøven bestått, meldes kandidaten opp til oppflyging (Skill Test) gjennom Luftfartstilsynet.

Vi har to dyktige instruktører i klubben som er tilgjengelige for å fly med nye elever. Ta kontakt om dette høres ut som noe for deg, vi ser frem til å ønske deg velkommen som elev i HFK!

Det er også selvsagt mulig å bestille en uforpliktende introtur med instruktør der en får sitte bak spakene allerede fra første tur og en får prøvd seg litt før en bestemmer seg om å satse fullt på videre flyprogram.

Du kan finne mer informasjon om veien til flysertifikatet hos Luftfartstilsynet.

Våre Instruktører

Jan Thore Fresi – Tlf. 920 98 318

Jone Høivik – Tlf. 993 68 673

Mail til skoleavdeling: skole {krøll} haugalandflyklubb.no

Kostnader

Dette varierer selvsagt noe avhengig av antall flytimer. Men med 45 timer flytid, alt av studiemateriell, legesjekk, nødvendig utstyr og gebyrer m.m. vil det komme på ca. kr. 160 000 – 185 000,-

Under er noen omtrentlige tall på hva du kan forvente. Kostnadene fordeles utover tid, og du kan forvente at du ender på noe litt høyere enn dette.

Et realistisk beløp fra start til slutt er kr 175 000,- for PPL (noe rimeligere for LAPL)

BeskrivelsePris
Legesjekk klasse 23 000,-
Medlemsskap NLF, HFK og SFK (årlig kostnad)2 730,-
Teorikurs, bøker og utstyr10 000,-
Annet nødvendig utstyr (her avhenger kostnaden veldig av hva du kjøper)5 000,-
Teorieksamen (9 x 480,-), koster mer dersom du stryker4 320,-
Oppflygning (gebyr + leie av fly)5 600,-
Flyleie praktisk opplæring (45 timer * 2 300,-)103 500,-
Instruktørhonorar (500,- per flytime + 100,- for debrief, 250,- for solo)22 600,-
Gebyr for utstedelse av sertifikat1 660,-
Totalt158 410,-

Spørsmål og svar

Hvem kan ta flysertifikat? Du må ha en godkjent legesjekk fra en lege oppnevnt av Luftartstilsynet. Har du normalt god helse er ikke dette noe problem. Du trenger f.eks ikke perfekt syn men det må kunne korrigeres vha briller eller kontaktlinser. Liste over godkjente leger finner du her. Du må være fylt 15 år før du påbegynner utdannelsen. Første solotur kan flyes når fylte 16 år og sertifikatet blir først utstedt etter fylte 17 år.

Hvor lang tid tar det? Regn med ca 12 måneder fra du begynner med teorien til du har sertifikatet i hånden. Begynn gjerne teorien kombinert med praktisk flyging. Normalt trenger du fra 3 til 6 måneder på å gjennomgå pensum. Dette er avhengig av hvor mye tid du kan sette av til selvstudie eller hvordan teorikursene eventuelt er lagt opp. Den praktiske utdanningen bør kunne gjennomføres i løpet av 2 – 6 måneder. Godt vær er helt avgjørende for hvor lang tid det vil ta. Merk at du har 2 år på deg til å fullføre all praktisk opplæring etter siste teorieksamen er bestått.

Kan PPL(A) utvides til trafikkflygersertifikat? Mange mener at klubbflyging er den beste starten på veien til å bli trafikkflyger. Etter PPL-A kan du samle de nødvendige 200 timene, mens du leser ATPL-teori. Når dette er utført kan resterende flyging til et fullverdig trafikkflygersertifikat gjennomføres på ca 3 måneder.

Kan PPL(A) utvides til instrumentsertifikat? Ja når man har opparbeidet seg en viss erfaring, som f.eks 50 timer navigasjon, så kan man ta kompetansebasert instrumentrettighet (CB-IR). Dette gir en enorm mestringsfølelse og åpner en ny verden av muligheter.

Hva er begrensningene for LAPL(A)? Med LAPL, som står for Light Aircraft Pilot License, kan du fly én-motors fly med stempelmotor og maksimal avgangsvekt på 2000 kg. Det er en begrensning på maks fire personer om bord, som betyr at du som pilot kan ha maks tre passasjerer. Du må også ha 10 flytimer som fartøysjef etter du har fått sertifikatet, før du kan ha med passasjerer. De fleste småfly, som Cessna 172, er godt innenfor begrensningene i LAPL. LAPL kan utvides med nattrettighet, og etter noen ekstra undervisningstimer konverteres til PPL(A) senere dersom du f.eks. skulle ønske å gå videre i en kommersiell retning. LAPL har et enklere regime, og behøver ikke fornyes slik PPL(A) må. Som hobbypilot kan du dermed spare en del penger, og frustrasjon, med LAPL.