Som elev er det mye å sette seg inn i, og mye som må gjøres.
Her finner du en kort oppsummering av en del av det, med lenker til relevante sider.
Lykke til med opplæringen!
Innmelding og registrering
Rekkefølgen under er ikke absolutt, men du må registrere deg som medlem før du kan få tilgang til TMS, gjennomføre kurs ol.
- Bestill time hos flylege (du trenger minimum Klasse 2 for PPL)
- Meld deg inn i Haugaland Flyklubb og Sola Flyklubb
- Bruk innmeldingsskjema
- Søk opp klubben (Haugaland Flyklubb)
- Logg inn om du allerede har bruker hos Norges Idrettsforbund, eller registrer ny bruker
- Fullfør registreringsprosessen
- Gjenta prosessen for Sola Flyklubb
- Følg klubbens onboardingsjekkliste
- Få tilgang til NLF TMS (Training Management System) av en av instruktørene
- Finn NLF-medlemsnummeret ditt via Min Profil på NIF (PersonId)
- Få tilgang til MyWebLog, for begge klubbene
- Haugaland Flyklubb: Brukernavn er 1310-99999 hvor 99999 er ditt NLF-nummer. Passord er satt til det samme som brukernavn for alle første gang (altså 1310-999999). Denne må du endre til ditt eget passord etter innlogging.
- Sola Flyklubb: Brukernavn er 122-99999 hvor 99999 er ditt NLF-nummer. Passord er satt til det samme som brukernavn for alle første gang (altså 122-999999). Denne må du endre til ditt eget passord etter innlogging.
- Velg en av teorikursene under, og registrer deg
- Be instruktøren legge deg til i «Haugaland Flyklubb’s elevgruppe» på Facebook
- Fyll ut elevkort og last opp i TMS
- Last opp andre relevante dokumenter fortløpende i TMS (medical, teoritentamen, etc.)
- Les deg opp på retningslinjene for bruk av flyet, og andre relevante dokumenter i vår Dokumentsamling
- Start praktisk flyvning
- Registrer deg på ippc.no (oppgi f.eks. «Student Pilot» som reason)
Teorikurs
Vi bruker nettbaserte teorikurs i Haugaland Flyklubb, men du står fritt til å ta teorien i hvilket som helst land i Europa. Det eneste kravet er at du gjennomfører teorikurs og teorieksamen i samme land.
Det er to alternativ i Norge, Privatfly.no og Flygeteori.no. De fleste elevene i Haugaland Flyklubb bruker Privatfly.no.
Det anbefales at du velger kurspakke som inkluderer navigasjonsutstyr, da dette behøves både underveis i kurset, og på eksamen.
Et av de første valgene du må gjøre er hvorvidt du skal ta teori i parallell med flytimer, eller gjøre ferdig teori først og fly etterpå. Mange anbefaler at man gjør teorien ferdig i vinterhalvåret, og starter praktisk flyvning om våren (når det er bedre vær og mer dagslys). Det kan også ha en verdi å gjøre det litt i parallell, ettersom du får erfare teorien i praksis. Det kan uansett være lurt å ha lest gjennom fagene Flygeteori og Luftfartøylære og instrumentering før du begynner med flytimer. Det krever en ekstra innsats å gjøre det i parallell, ettersom teoritentamen må være bestått før du kan fly solo.
Utstyr
Det er et hav av utstyr du kan kjøpe, men det er ikke så mye du må ha. Vi anbefaler at du skaffer deg (sjekk om noe av det er inkludert i teorikurspakka du har valgt):
- Refleksvest (påkrevet inne på flyplassen)
- Navigasjonsutstyr (anbefales at det kjøpes sammen med teoripakka)
- Loggbok
- Knebrett
- Elevhåndboka (les denne før hver leksjon, så møter du godt forberedt)
- Kart
- M517 Bergen 2 – Laminert (utgått, blir ikke oppdatert)
- ICAO Norge Sør 2022 Laminert
- Du kan printe ut ICAO-kart selv, gratis, fra Avinor sine nettsider
- Eget headset (spesielt mtp. smittevern)
- Kalkulator til teorieksamen (se lenger ned)
Det kan også være greit å ha en passende pilotkoffert, som en av disse:
Du kan også lese hva en av våre elever har skrevet om flyutstyr på sin blogg
Teorieksamen
Du må bestå eksamen i totalt 9 fag, og før du kan ta eksamen trenger du en anbefaling fra skolen du har tatt teori hos. Det er altså teoriskolen som må melde deg opp til eksamen. Etter skolen har sendt oppmelding har du 12 måneder på å ta den første eksamen. Går du over den tiden, må du få ny oppmelding.
Eksamen består av 20 spørsmål per fag, med 4 svaralternativer der hvor kun ett er riktig. Du må ha 75% riktig for å bestå et fag.
Du har 4 forsøk per fag, hvis du stryker i et fag 4 ganger, må du ta alle fag på nytt.
Alle fag må være bestått innen 18 måneder. Du kan ta en prøve om gangen, eller flere, alt etter hva du selv ønsker. Prøvene tar du hos nærmeste trafikkstasjon.
Du har lov til å ha med kalkulator, men den må oppfylle noen krav, følgende kalkulatorer er tillatt:
- Casio fx-82-serien: alle kalkulatorer av merket Casio med modellbetegnelse fx-82 med én eller flere bokstaver (men ikke tall) i tillegg
- TI BA-II Plus: alle kalkulatorer av merket Texas Instruments med modellbetegnelse BA-II Plus med én eller flere bokstaver (men ikke tall) i tillegg
Du har også lov til å ha med plotter og manuell regneskive/flight computer (ikke digital), men den må være fri for markeringer, uten bruksanvisning og uten noe annen tekst enn det som stod på den originalt. Husk også blyant til å sette merker med.
Du får utdelt kladdeark og penn for bruk på eksamen.
Les også eksamensinformasjon hos Luftfartstilsynet.
Bestill time for teorieksamen hos Statens Vegvesen. Du velger fag når du betaler (kun kontant eller debet) hos Vegvesenet. Du kan ta flere fag på en time.
Praktisk opplæring
Du må ha minimum 45 flytimer, men de fleste trenger mer enn dette. Etter siste teorieksamen er gjennomført, har du 24 måneder på å fullføre den praktiske opplæringen.
Du følger oppsatt program i NLF TMS, som består av 4 blokker, med progresjonssjekker i slutten av hver blokk.
En typisk flytime består av:
- Briefing og klargjøring av fly
- Selve flytimen
- Debrief
Men før du kommer så langt, bør du ha lest gjennom programmet for timen og gjort alle nødvendige forberedelser. Programmet finner du i TMS. Å møte godt forberedt gjør at du får mer ut av flytimen, og dermed får mer valuta for pengene.
Drivstoff og klargjøring
Når du etter hvert får tilgang til flyplassen selv, bør du møte på flyplassen en time før flytimen for å klargjøre fly, fylle drivstoff og være klar når instruktøren kommer.
Drivstoff fyller vi fra kanner i hangaren (du fyller ingenting selv før du har kommet så langt i instruksjonen). Det er også forventet at du bidrar til å holde kannene fulle, hver pilot skal fylle opp eget forbruk (slik at vi ikke går tom i hangaren).
MyWebLog
Flytimer skal føres i MyWebLog hos Haugaland Flyklubb når du benytter LN-HOG og hos Sola Flyklubb når du benytter noen av deres fly.
I MyWebLog skal du angi ren flytid (la MyWebLog beregne for deg, ikke juster tallene), Sola legger også på 10 minutt «blokktid», som også legges på timene du skriver i loggboka (instruktør hjelper deg med dette i starten).
Du kan lese mer om logging av flyturer i myWebLog her.
Enkelt kontobytte
MyWebLog vil automatisk knytte sammen kontoene i Sola Flyklubb og Haugaland Flyklubb, noe som gjør det mye lettere å loggføre timer i begge klubbene.
Logg deg inn på en av kontoene, og skift enkelt til den andre via «Profil»-menyen.
Tips og triks
Gratisressurser
Det meste koster penger når det kommer til flyopplæring, men det finnes allikevel et par veldig gode ressurser som ikke koster en krone.
Disse bøkene fra FAA (Federal Aviation Authority) er stappfulle av nyttig og viktig informasjon:
- Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge (ofte kjent som PHAK)
- Airplane Flying Handbook (veldig fint oppslagsverk som kan brukes før flytimer!)
- Weight and Balance Handbook
- Instrument Procedures Handbook
- En samleside med alle FAA sine håndbøker og manualer
- Aviation Weather (FAA AC 00-6B)
Har du et nettbrett så bør du laste ned og lagre disse lett tilgjengelig der.
Her er noen andre nyttige gratisressurser:
Nyttige apper
Android
- The PPL-App (for å øve til teorieksamen)
- LiveATC for Android
- AeroWeather (for å lese værmeldinger for flyplassene)
- FlightWinds
- Windy
- HemsWX
iOS
- The PPL-App (for å øve til teorieksamen)
- LiveATC Air Radio
- AeroWeather (for å lese værmeldinger for flyplassene)
- Spin-a-Wind
- Windy
- HemsWX
Du kan også se en oversikt over relevante apper på bloggen til en av våre elever
Radiobruk
Å snakke på radioen kan være litt skummelt de første gangene. Det beste du kan gjøre er å lytte, øve og ikke være redd for å gjøre feil. Selv de mest erfarne piloter snakker feil på radioen innimellom, og det vet de i tårnet godt, de er der for å hjelpe deg.
For å lære korrekt fraseologi, så vil du ha stor nytte av å lytte en del på radioen. Det kan du f.eks. gjøre via LiveATC.net.
Her er direktelink til ENHD, og her er direktelink til ENZV.
Film egne flytimer
Å filme egne flytimer kan være svært nyttig når du skal evaluere deg selv, se hva du bør øve mer på, etc. Spesielt når du skal fly solo (du trenger ikke dele den med noen, ikke en gang instruktøren).
LN-HOG har feste for GoPro i taket som kan brukes for å dekke den viktigste vinkelen. Vend kameraet litt på skrå nedover, slik at du får filmet alt du gjør, samtidig som du får et glimt av utsiden. Slik kan du evaluere alt fra taxing til landing.
Har du kamera med linjeinngang kan du også plugge det i passasjeruttaket bak (bare pass på at intercom-en står satt til «All»), slik at du får radio med på videoen også.
Pass på at det ikke blir en distraksjon. Monter kamera, sett det på, og glem det frem til du har landet igjen.
YouTube
Det er hundrevis, om ikke tusenvis, av flyrelaterte kanaler på YouTube, og du kan lære mye av å se på noen av de. Alt i fra hvordan et fly fungerer til radiobruk og navigasjon.
Her er noen kanaler og spillelister det kan være verdt å ta en titt på (en god blanding av teori, praksis og inspirasjon/flyglede):
- FLY8MA – Flying 101 Start to Finish
- The Finer Points
- ERAU SpecialVFR
- Cyndy Hollman
- Angle of Attack
- Air Safety Institute
- Sky Eagle Aviation Academy – Ground School
- MzeroA Flight Training
- Cory Robin
- Aviation101
- Captain Joe
- Nancy Bradshaw CFI & Airline Pilot
- Matt Guthmiller
- Trent Palmer
- LewDix Aviation
- FlightChops
- Fly With The Guys
- Mike Patey
- Taking Off
Podcaster
Her er noen podcaster det kan være verdt å legge i lista for lange bilturer, pendling til jobb, etc.:
- The Finer Points – Aviation Podcast [Spotify]
- AviatorCast: Flight Training & Aviation Podcast [Spotify | Stitcher | Google | Apple]
- The Private Pilot Podcast
- I.L.A.F.F.T. Podcast [Spotify | Google | Apple]
Flysimulator
Å fly med en flysimulator som X-Plane eller Microsoft Flight Simulator kan ikke måle seg med den virkelige verden, men det kan være gode verktøy for å trene på ting som prosedyrer og sjekklister. Du kan f.eks. også prøve å simulere flytimen basert på programmet du finner i NLF TMS før du skal ut å fly, slik at du er enda bedre forberedt på hva du skal.
Når du skal begynne å forberede deg til navigasjonsturer, kan en tur i simulatoren være til enorm hjelp for å lettere kunne orientere seg på taxebaner på en fremmed flyplass.
Hvis du bruker Microsoft Flight Simulator 2020 finner du en bedre versjon av ENHD her.
For X-Plane 11 vil Reality Expansion Pack For X-Plane 11 Cessna 172SP Skyhawk bidra til å gjøre noen ting litt mer realistisk.
Relevante lenker
- NLF TMS
- MyWebLog
- Sola Flyklubb
- Avinor IPPC (Internet Pilot Planning Centre)
- Pilotbutikken.no
- Luftfartstilsynet
- Norges Luftsportsforbund
- Windy